Hoe werkt een Dialogue-team

In een DialogueCafé-sessie werken een moderator en een graphic visualizer naadloos samen om de best mogelijke interactie in de groep te bewerkstelligen. Aan elke dialoogtafel wijzen de deelnemers uit hun midden een host aan die de verbindende rol speelt tussen de verschillende gespreksrondes. De reporter is aanwezig om de gezamenlijk gecreëerde content te vertalen in een helder verslag, dat de deelnemers stimuleert tot vervolgstappen. De bureaumanager zorgt voor een prettige en effectieve logistieke ondersteuning.

De moderator

  • Zorgt voor een goede sfeer waarin iedereen zich op zijn of haar gemak voelt
  • Introduceert het thema en de centrale vraag
  • Gaat rond om de dialoogsessies te ondersteunen, door van elkaar te leren, verschillen te verwelkomen, echt naar anderen te luisteren, verbanden te ontdekken en te reflecteren over de diepere vraagstelling
  • Zoekt afrondend met de deelnemers en de graphic visualizer naar de synthese en de activerende voorwaartse beweging

 

De graphic visualizer

  • Maakt het onzichtbare zichtbaar
  • Spiegelt zowel de inhoud van de dialogen als het proces tussen de deelnemers
  • Stimuleert de verbeelding, prikkelt een hoger niveau van creativiteit en denken
  • Verbeeldt verhalen, metaforen en vergelijkingen en brengt die tot leven
  • Geeft de deelnemers ter plekke inzicht in het totale collectieve denkproces
  • Legt dit vast in een organisch onstane muurtekening (de mindmap)

 

De reporter

  • Verslaat de bijeenkomst in woord en beeld, met oog voor de menselijke details
  • Verzorgt een bulletin (in print en online) waarmee de deelnemers direct aan de slag kunnen
  • Opent een webforum als communityplek, waar deelnemers en andere geïnteresseerden verder kunnen discussiëren over de kwestie die hen bezig houdt
  • Redigeert een eindrapport waarmee betrokkenen een helder beeld krijgen van de probleemstelling en van de oplossingen die in een reeks van dialoogsessies over een thema bijeen zijn gebracht